Histaminová intolerance jako časovaná bomba

Pojem histaminová intolerance se začíná čím dál tím více skloňovat v souvislosti s konzumací různých potravin a jejich negativních účincích na lidský organismus. Někdy se můžete setkat se zkratkou HIT.

Co je pro někoho skvělou potravinou, může druhému způsobovat zdravotní potíže. Někteří jedinci totiž nejsou schopni metabolizovat histamin. Trpí takzvanou intolerancí, tedy nesnášenlivostí histaminu.

Pro takového jedince je konzumace potravin s vysokou hladinou histaminu riziková, protože vede ke chronickým zdravotním potížím, jako jsou alergie, astma, ucpaný nos, k potížím s dýcháním, bolestem hlavy, ve velké míře k potížím s trávením, bolestí břicha, k pálení žáhy nebo dokonce k únavě a úzkostem.

Ve zkratce řečeno se jedná o komplexní problém, který vzniká ve střevech. Základním projevem všech uvedených příznaků intolerance histaminu je zánět.

Co je to histamin?

Jedná se o chemickou látku, která se přirozeně vyskytuje v našem organismu. Funguje jako neurotransmiter, tedy přenašeč informací do mozku. Podílí se také na trávení, je součástí žaludeční kyseliny. Je také uvolňován při poškození tkání nebo při alergických reakcích. Je součástí našeho imunitního systému.

Naše tělo je schopno si regulovat hladinu histaminu v organismu samo, pomocí speciálních trávicích enzymů, zejména DAO (diaminooxidázy), které jej odbourávají. Pokud však tyto enzymy nefungují správně, hladina histaminu se může zvyšovat a způsobovat potíže.

Nejčastější příčiny histaminové intolerance:

• zánětlivá onemocnění střev
  • syndrom propustného střeva
  • Crohnova choroba
  • celiakie
  • potraviny s vysokým obsahem histaminu
  • potraviny a léky blokující funkce enzymu DAO (př: Aspirin, Diklofenak, některá antibiotika)
  • alkohol

Další možné příčiny:

• bakteriální růst v zažívacím traktu,
  • genetické poruchy,
  • onemocnění jater,
  • nedostatek vitaminu B6, vitaminu C, zinku, mědi,
  • chronický stres,
  • hormonální nerovnováha.

Jak se liší histaminová intolerance od alergie?

Histaminová intolerance má kumulativní účinek. Její projevy nejsou tak náhlé jako u alergických reakcí. Projevy nejsou ani života ohrožující, jako u některých alergiků.

Hladina histaminu v těle může různou dobu kumulovat, až přeteče únosná míra. V ten okamžik dojde k přetížení organismu a projeví se některé z příznaků. Tyto příznaky pak přetrvávají do doby, než se hladinu histaminu opět srovná.

Nejčastější projevy histaminové intolerance:

• kopřivka, zarudnutí pokožky, svědění,
  • zarudlé, slzící či svědící oči,
  • svědění uší, nosu,
  • problémy se zažíváním, bolesti břicha, průjem, zácpa,
  • nevolnost, časté zvracení,
  • ucpané dýchací cesty, neustálý výtok z nosu,
  • kýchání.

Další projevy histaminové intolerance:

• poruchy menstruačního cyklu, silná menstruace,
  • úzkosti, poruchy spánku,
  • závratě,
  • třes končetin,
  • poruchy krevního tlaku a srdečního rytmu,
  • bolesti kloubů a svalů,
  • otoky,
  • mozková mlha.

Diagnostika histaminové intolerance

Rozpoznat histaminovou intoleranci bývá náročné, protože rozpoznáváme celou řadu příznaků od bolesti hlavy, přes trávicí obtíže, přes kopřivku až po úzkosti.

Histaminová intolerance je samotným pacientem špatně rozpoznatelná, mnohdy ani nedojde k její diagnostice. Pacient může některé z příznaků pociťovat jednorázově nebo opakovaně. Reakce se liší na množství a kombinaci potravin a na celkové hladině histaminu v těle, ale také na receptorech, které jsou aktivovány.

Vzhledem k tomu, že se mnohdy tato intolerance projevuje poruchami trávení, bolestí břicha a častými průjmy, bývá špatně zaměňována za syndrom dráždivého tračníku.

V opačném případě s projevy na pokožce jako je kopřivka a svědění může být zaměněna za alergickou reakci.

Laboratorní vyšetření

Histaminovou intoleranci lze prokázat z krevních testů, kdy je monitorován enzym DAO v krevním séru. Ovšem tyto krevní testy nepatří mezi běžné ukazatele preventivních prohlídek.

Potravinový deník

Pokud trpíte některými z příznaků histaminové intolerance, sami si můžete zkusit vést tzv. potravinový deník, za pomocí kterého budete sledovat, které potraviny vám zhoršují projevy či naopak.

Léčba histaminové intolerance

Na snížení histaminové intolerance neexistuje žádná klasická léčba. Snížit hladinu histaminu v těle lze především úpravou jídelníčků a způsobem zpracování potraviny. Obecně platí, že průmyslově a tepelně zpracované potraviny obsahují vyšší hladinu histaminu. Zaměřte se proto především na čerstvost a základní potraviny.

Omezit byste měli potraviny s vysokým obsahem histaminu:

• alkohol (červené víno, pivo),
  • čokoláda,
  • zelenina (rajčata, lilek, špenát, avokádo),
  • ovoce (jahody, ananas, citrusy, švestky, kiwi, banány),
  • fermentované potraviny,
  • uzeniny (salám, párky, šunka),
  • konzervované a zavařené potraviny,
  • zralé sýry (parmazán),
  • mořské plody (krevety, ústřice, krabi),
  • luštěniny (sója, hrášek, červené fazole),
  • ořechy (vlašské, arašídy, kešu),
  • ocet,
  • aditiva - glutamát, potravinová barviva.

Zcela vyřadit byste měli potraviny blokující DAO enzym:

• alkohol,
  • černý čaj,
  • energetické nápoje,
  • čaj maté.

Zařadit do jídelníčků byste měli potraviny s nízkým obsahem histaminu:

• čerstvé ovoce a zelenina: jablka, hrušky, borůvky, řeřicha, zázvor, cibule,
  • bylinky (tymián, estragon, heřmánek, kurkuma),
  • olivový olej, kokosový olej, mandlové máslo,
  • kokosové, rýžové a konopné mléko,
  • maso (ryby, hovězí, drůbeží),
  • vejce,
  • obiloviny bez lepku.

Uvedené potraviny působí jako antihistaminika, dokonce snižují hladinu histaminu v těle. Tzv. eliminační dieta s vynecháním nevhodných potravin nemusí být trvalá, ale měla by působit jako vodítko, čeho se držet, když se u vás začnou objevovat potíže spojené s intolerancí. Tolerance potravin a nápojů bývá hodně individuální a každý organismus akceptuje jiné potraviny s jinou hladinou histaminu.

Biorezonance

Alternativní metodou, jak eliminovat hladinu histaminu v těle je harmonizační terapie Bicom - biorezonance, která je se jeví jako velice účinná. Tato metoda nemá žádné negativní účinky a je vhodná pro všechny.

Doplňky stravy

Na trhu neexistuje žádný lék, který by byl určen na řešení histaminové intolerance. Můžete se však pokusit snižovat hladinu histaminu pomocí některých doplňků stravy.

Enzym DAO - volně prodejný je například enzym DAO, který se užívá před jídlem, aby podpořil správné zpracování histaminu. Není potřeba jej užívat s každým jídlem, stačí si vzpomenout, před konzumací potravin s vyšší hladinou histaminu.

• Vitamín C - snižuje hladinu histaminu a má antihistaminové vlastnosti.
  • Vitamin B6 - podporuje správnou funkci enzymu DAO.
  • Měď - zvyšuje aktivitu enzymu DAO.
  • Hořčík, mangan, zinek, vápník - podporují rozklad enzymu DAO.
  • Kurkuma - snižuje protizánětlivé procesy v těle a má antioxidační účinek.
  • Probiotika - pro správnou činnost trávicího traktu a optimální složení mikrobiomu a podporu schopnosti lépe zpracovávat histamin.

Pokud trpíte některými z popsaným příznaků histaminové intolerance a zatím jste nepřišli na tu správnou příčinu, možná je na čase zkusit obměnit váš jídelníček za ten nízkohistaminový. Třeba vás tato změna příjemně překvapí a zbavíte se dlouhotrvajících obtíží. Chce to ale trpělivost, důslednost a zkoušení toho, co je pro vás nejlepší.

Adelina Hessová