Nepodceňujte štípance od komárů ani kousnutí klíštětem: borelióza

Borelióza, také známá jako lymeská (lymská) borelióza, je infekční onemocnění způsobené bakteriemi Borrelia burgdorferi. Borrelia je přenášená na lidi a jiné savce především prostřednictvím infikovaných klíšťat a jiného hmyzu. Její výskyt je v České republice poměrně hojný, statistiky uvádí počet 4.000 případů ročně.

Borelióza je vážná nemoc, u které závisí na včasné diagnostice. Prostupuje několika stádii a v té nejhorší fázi se může projevovat bolestmi a otoky kloubů, atrofií kůže, záněty končetin, bolestmi pohybovému aparátu, ale také zánětlivým onemocněním mozku, míchy, srdce nebo oka.

Jedná se o nemoc, která může být zpočátku i bezpříznaková, v tom tkví její nebezpečnost. Pokud se neléčí, přechází do chronického stavu.

Platí pravidlo, že čím dříve je borelióza odhalena, tím větší je šance na bezproblémový průběh této nemoci a její úplné uzdravení.

Přenos boreliózy

Nejčastějším přenašečem boreliózy je klíště. K přenosu infekce dochází v momentě kousnutí, kdy je klíště přisáté a saje krev. Rizikový čas pro přenos infekce je ohraničený 6-48 hodinami trvání přisátí. Čím déle klíště sálo krev, tím se zvyšuje riziko přenosu. K infekci může dojít i nesprávným odstraněním klíštěte.

V menší míře je riziko přenosu infekce přes komáry, ovády a jiný hmyz. Tato oblast je stále středem vědeckého bádání.

Borelióza probíhá ve třech fázích:

1

První fáze se začíná projevovat několik dní až týdnů po infikování klíštětem. Pro první fázi jsou typické příznaky jako ohraničená červená skvrna s bílým středem v místě kousnutí klíštěte. Tato červená skvrna se postupně zvětšuje, rozrůstá se do kruhu, až do velikosti desítek centimetrů.

Projevy mohou být doprovázeny únavou, horečkou, malátností nebo zvracením.

Může se však stát, že infikovaný jedinec nebude mít v první fázi žádné příznaky ani červenou skvrnu. Bezpříznaková první fáze se týká cca 40% případů. V takovém momentě, kdy nemoc není odhalena a léčena, pacient přechází do druhé fáze.

2

Ve druhé fázi dochází k těžce léčitelným chronickým onemocněním. Časově se ohraničuje na dva až několik týdnů po přisátí klíštěte. Nejpozději po měsících odeznívá.

Mezi typické příznaky patří horečka, bolesti svalů, bolesti a otoky kloubů, zejména potíže s kolenním kloubem. Dalším příznakem může být obrna nervů, včetně obličejových. Může docházet i k zánětu srdečního svalu.

Neobvyklým projevem je lymfocytom, jedná se o fialový uzlíček na povrchu pokožky. Může se vyskytovat na bradavce, na varlatech, ušním boltci nebo ušním lalůčku.

3

Třetí fáze se může projevovat i několik měsíců po infikování. Dochází k vážnějšímu poškození organismu jako jsou zánětlivá onemocnění kůže, kloubů, mozku nebo srdce.

Pokud borelióza není léčena včas, může postihnout nervový systém, což může vést k problémům s koncentrací, závratím, k bolestem hlavy a paralýze obličejových svalů.

Často se objevují kloubní potíže, může se rozvinout zánět kloubů, který může být bolestivý a vést k omezení pohybu.

Méně častěji dochází k poruchám kardiovaskulárního systému.

Současný výskyt boreliózy s jinými patogeny

Virové infekce se často vyskytují současně s jinými patogeny, které jsou v klasické medicíně problematicky diagnostikovatelné. Jedná se o tzv. koinfekce a oportunistické infekce, na které se často testy neprovádějí.

V praxi to většinou vypadá tak, že vše, co bylo diagnostikováno s boreliózou, se přičítá jen borelióze. Skutečné příznaky však mohou být důsledkem právě jiné přidružené infekce.

Diagnostika BICOM nabízí výrazně lepší diagnostické možnosti než klasická medicína.

Mezi přidružené patogeny patří:

• Chlamydie
  • Anaplasma
  • Herpes viry
  • Bornavirus, retroviry, parvoviry
  • Bakteriální infekce (mykobakterie, močovinová plazma, streptokoky, stafylokoky)
  • Parazitární infekce (červi, prvoci, toxoplazma)
  • Plísňové infekce 1)

Diagnóza boreliózy může být obtížná, protože její příznaky mohou připomínat jiná onemocnění. Pro co největší úspěšnost léčby je nejdůležitější včasná diagnóza   a  rychlé zahájení léčby . Diagnóza se určuje z krevních testů.

Léčba antibiotiky trvá obvykle po dobu 2-3 týdnů. Při včasném zahájení jejich užívání odeznívají příznaky obvykle bez dalších komplikací. Přetrvávat mohou příznaky jako je bolest hlavy, kloubů a únava. V opačném případě, kdy je léčba zahájena pozdě, je pacient ohrožen poškozením organismu.

Bicom - biorezonance je harmonizační terapie, která pomáhá odstranit borelii z těla. Tato metoda nemá žádné negativní účinky a je vhodná pro všechny i při pozdním zjištění o infikování. Výhodou Bicomu je, že dokáže odhalit i přidružené koinfekce a jiné patogeny, jejichž diagnostika je klasickou medicínou velmi problematická.

Očkování proti borelióze zatím neexistuje. Jinak je tomu s očkováním proti encefalitidě. Důležité je se preventivně chránit vhodným opatřením.

Vyšetření klíštěte může být jedním z nástrojů, jak infekci rychle odhalit. Klíště, které bylo přisáté, můžete odebrat a nechat jej vyšetřit na přítomnost Borelie v laboratoři. Výsledky se dostavují do 1-3 dní. Obvykle se tato vyšetření nabízí za poplatek přesahující 1.000 Kč v soukromých laboratořích.

Nejúčinnější léčba je totiž ta, která je zahájena do 10 dnů od kousnutí klíštětem.

Někteří odborníci však uvádí, že infikované klíště nemusí vždy znamenat, že se infekce přenesla na napadeného člověka. Vždy radí prověřit přítomnost borelie i v krvi.

Prevence boreliózy

Nejlepší způsob, jak se chránit před boreliózou, je prevence klíšťat. To můžete udělat následujícími způsoby:

• Používejte repelenty proti klíšťatům,
  • Noste dlouhé rukávy a kalhoty při pobytu v přírodě,
  • Pravidelně kontrolujte své tělo na přítomnost klíšťat po pobytu v přírodě,
  • Přisáté klíště co nejrychleji odstraňte,
  • Pokud budete mít podezření na kousnutí klíštětem, vyhledejte lékařskou pomoc,
  • Odebrané klíště můžete za poplatek nechat otestovat v laboratoři na přítomnost borelie.

Borelióza je vážným onemocněním, které může mít závažné následky, pokud není včas diagnostikována a léčena. Je důležité být obezřetní a chránit se před klíšťaty, zejména v oblastech, kde je nemoc rozšířená, a v případě podezření na infekci se obrátit na lékaře pro správnou diagnostiku a léčbu.

Když do lesa, tak v kalhotech a s repelentem v ruce. A nezapomínejte chránit své domácí mazlíčky.

Adelina Hessová